Je bent hier:
Cilinderkop revisie

Cilinderkop revisie

Na verloop van tijd kunnen er bij een cilinderkop problemen ontstaan. Enkele voorbeelden zijn lekkende pakkingen, scheurtjes, olieverbruik, vervormingen of slijtage van klepzittingen. Revisie kan nodig zijn om deze problemen op te lossen en de optimale werking van de motor te herstellen. Lees snel verder hoe wij jouw cilinderkop weer in de juiste conditie brengen.

Wij kunnen de volgende bewerkingen uitvoeren

  • Ultrasoon reinigen
  • Kleppen slijpen
  • Vlakken
  • Afpersen op bedrijfstemperatuur
  • Zittingen slijpen en/of vervangen
  • Klepgeleiders vervangen of bewerken

Allereerst wordt de cilinderkop bij binnenkomst ultrasoon gereinigd. Ook wordt het opgestapelde roet uit de poorten verwijderd. Verder worden de kleppen rvs gestraald, geborsteld en eventueel geslepen volgens fabriekswaarde. Mocht dit niet lukken dan kunnen wij de kleppen vervangen. Daarnaast kunnen klepzittingen worden vervangen of opnieuw worden bewerkt. Klepgeleiders worden gecontroleerd en eventueel vernieuwd. Pakkingen kunnen eventueel bijgeleverd worden. Ook controleren wij de cilinderkop op lekkage en wordt hij afgeperst. Dit doen wij om zeker te zijn dat er geen haarscheurtjes of lekkende vriesdoppen in de cilinderkop zitten. Kleppen die geschuurd zijn, worden altijd door ons gecontroleerd. Dit doen wij met onze speciale vacuümmeter, zodat wij zeker weten dat de kleppen aan de waardes voldoen. Wij bewerken zowel lichtmetaal als gietijzeren cilinderkoppen.

Cilinderkop revisie kosten

De kosten zijn afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Daarnaast zijn de kosten afhankelijk van het type en voornamelijk het formaat van de cilinderkop. Belangrijke factoren zijn het aantal cilinders en kleppen.

Het vlakken, kleppen bewerken en reinigen van een 1-cilinder kost €80. Voor 3 tot en met 6 cilinders bestaat het volledige revisieproces uit reinigen, afpersen, kleppen bewerken en vlakken. De kosten voor dit proces lopen van €238 bij een 3-cilinder tot en met €477 bij een 6-cilinder met 24 kleppen.

Uiteraard is het ook mogelijk om bijvoorbeeld alleen te vlakken of af te persen. Neem voor specifieke vragen over jouw toepassing gerust contact op. Onze specialisten kunnen jou voorzien van advies.

Neem contact op

Kleppen slijpenkleppen slijpen is een belangrijk onderdeel van cilinderkop revisie.

Nadat de kleppen rvs gestraald zijn worden de kleppen altijd geslepen. Het slijpen van kleppen is de laatste stap om de kleppen in optimale staat te brengen.

Benieuwd welke werkzaamheden wij nog meer uitvoeren? Bekijk onze overige werkzaamheden in onze werkplaats, of neem bij vragen gerust contact met ons op.

Werkplaats Neem contact op

cilinderkop vlakken

Ook zijn wij gespecialiseerd in het vlakken van de cilinderkop. Naarmate van gebruik kunnen er oneffenheden ontstaan. Het is noodzakelijk dat de cilinderkop vlak is. Hierdoor kan de beste afdichting gerealiseerd worden en kunnen wij een nieuwe cilinderkoppakking monteren. Voor het vlakken hebben wij een speciale vlaktebank. Met deze vlaktebank kunnen wij tot 0,01mm nauwkeurigheid vlakken. Wij kunnen zowel lichtmetaal als gietijzer vlakken. Dit doen wij tot een breedte van maximaal 1 meter.

Voor vragen over het vlakken van cilinderkoppen ben je bij ons aan het juiste adres. Neem gerust contact met ons op!

Neem contact op

Veel gestelde vragen

Binnen cilinderkoprevisie vallen verschillende werkzaamheden. Bij Vekoma bestaat het volledige revisieproces uit inspectie, ultrasoon reinigen, kleppen slijpen, vlakken, afpersen, zittingen en klepgeleiders slijpen of vervangen. Uiteraard is het ook mogelijk om niet het volledige revisieproces uit te voeren, maar bijvoorbeeld alleen het vlakken van de cilinderkop. Neem gerust contact met ons op voor de beste oplossing voor je toepassing.

Het is belangrijk dat een cilinderkop vlak is om een goede afdichting te garanderen tussen de cilinderkop en het motorblok. Een kromme of oneffen cilinderkop kan leiden tot:

  • Lekkage van koelvloeistof of motorolie, wat motorschade kan veroorzaken.
  • Vermindering van de compressie, waardoor de motor minder vermogen levert.
  • Overmatige slijtage van de koppakking, wat kan resulteren in ernstige motorschade.

Door de cilinderkop te vlakken, wordt de juiste passing hersteld en blijft de motor betrouwbaar en efficiënt werken.

Symptomen zoals koelvloeistofverlies, witte rook, compressieverlies of een oververhitte motor kunnen wijzen op problemen.

Dit hangt af van de specificaties van de fabrikant, maar meestal betreft het enkele tienden van een millimeter. Onze specialisten kunnen altijd een juiste inschatting maken. Neem gerust contact op en laat ons met je meedenken.

Neem contact op

Een kromme cilinderkop kan vaak gevlakt worden, maar scheuren vereisen speciale reparaties of vervanging. Onze deskundigen kunnen dit na inspectie goed beoordelen. Neem gerust contact met ons op bij vragen.

Neem contact op

Ja, wij reviseren cilinderkoppen van auto’s, trucks, landbouw- en industriële voertuigen. Wij vlakken echter cilinderkoppen tot maximaal 1 meter breedte.

Je kunt de cilinderkop bij ons afleveren of opsturen voor revisie. Ook kunnen wij de cilinderkop in overleg bij je ophalen. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de afstand.

Contact opnemen
Stel hier je vraag!
Hallo, kunnen wij je helpen?